Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

Okrężna 21, 84-200 Wejherowo, godziny pracy: 8-16, godziny pracy infolinii: 8-21 +48 790 111 113

Komputer diagnostyczny pokazuje błąd wewnętrzny. Co to jest?

16/02/2025

Sterownik, jaki by on nie był, zbiera informację z czujników umieszczonych w samochodzie, oraz je przetwarza na własne potrzeby, aby zapewnić bezpieczną jazdę, zapobiec wypadkowi w sytuacji awaryjnej, poinformować o usterce samochodu, lub zapobiec większym problemom, co za tym idzie wyższym kosztom napraw.

Sterownik ABS zbiera informacje z takich czujników jak czujniki prędkości, czujnik przechyłu wokół osi pionowej (żyroskop), czujnika kąta skrętu itp. W przypadku nowych samochodów są to również elementy takie jak np. aktywny tempomat. Są to elementy bezpieczeństwa, które stale monitorują w jakiej pozycji znajduje się samochód. Jeżeli któryś element nie odpowiada na zapytania sterownika, jeżeli nie dociera prąd, lub sygnał jest nieprawidłowy lub zakłócony, sterownik pokaże błąd danego elementu. Jako że sterownik ABS sprawdza sam siebie, i wszystkie układy przez cały czas (przykładowo jeżeli jeden czujnik prędkości koła pokazuje inną prędkość niż 3 pozostałe, wyskakuje błąd czujnika jako nieprawidłowy sygnał, ponieważ 3 inne czujniki pokazują prawidłową prędkość, i nie zgadza się ona z prędkością pojazdu), oznacza to, że sprawdza on również sam siebie. Jeżeli podczas testów swojego “JA” uzna, że jest chory, poinformuje kierowcę kontrolkami na desce, a komputer diagnostyczny pokaże błąd. 

Testery diagnostyczne

PAMIĘTAJ: Testery diagnostyczne różnią się od siebie, i różnie diagnozują daną markę. Najlepszym rozwiązaniem jest tester dedykowany, ale i Ty wiesz, i My wiemy, że nie jest możliwe, aby warsztaty miały dedykowane testery do każdej marki. Jest to nieopłacalne, a Ty musiałbyś zapłacić za diagnostykę komputerową nie 100 zł, tylko 400. Większość warsztatów posługuje się uniwersalnymi testerami, w związku z tym odczyty mogą być różne, tak samo jak różne są tłumaczenia tych błędów. Zanim podejmiesz kroki, upewnij się, że treść błędu oraz kod błędu są ze sobą zbieżne. 

W zależności od producenta pojazdu, kod błędu, testera oraz jego treść jest inna, ale oznacza to samo. Twój ABS jest chory i musi leżeć w łóżeczku Ecupartner potrafi rozwiązać ten problem. Nie musisz szukać usterki na pojeździe, w czujnikach prędkości. Po prostu masz uszkodzony moduł. Już za późno na jakiekolwiek działania, a pamiętaj, że profilaktyka jest tańsza niż naprawa. Nie zawsze da się temu zapobiec. Napiszemy o tym co nieco w innym artykule.

Oto lista błędów wewnętrznych, które występują najczęściej:
 

VAG(Audi Seat Skoda Volkswagen)

01130 / 046A
16352 / 3FE0
16349 / 3FDD
16355 / 3FE3 

BMW

5DF5 / 24053

Nissan

DTC4010
DTC5050
C0010
C1050

Opel

C0550
C056D

Renault

DTC4010
DTC5050
C0010
C1050

Chrysler/Chevrolet/Dodge/Jeep

C2200

Mercedes:

5001
5944
5945
C1001
C1945
C1944
20481– odczytany testerem gutman(
22852 – odczytany testerem gutmann
22853 – odczytany testerem gutman

Rozwiązania tych usterek są 3 i jednym z nich na pewno nie jest jazda z uszkodzonym modułem. 

  1. Najbardziej rozsądne to naprawa Twojego modułu. Wiemy, musisz poczekać kilka dni. Ecupartner dokłada wszelkich starań, aby część trafiła do Ciebie możliwie szybko, abyś nie naraził się szefowi i żonie :) Warunkiem jest odpowiednio postawiona diagnoza, kod błędu podany nam wraz ze sterownikiem ABS. To ułatwia nam pracę, co za tym idzie, szybciej dostaniesz część w swoje rączki.
  2. Kupno używanego modułu. Kupisz, bo kosztuje fragment ceny naprawy. Czy będzie tanio? To nie jest dobre rozwiązanie i wyjaśniamy dlaczego. Może będziesz miał szczęście i kupisz sprawny, o czym się nie dowiesz dopóki nie założysz i nie zaprogramujesz. I tu robią się schody.
    Programowanie. Część problemów z programowaniem można rozwiązać, ale nie w każdym przypadku i nie w każdej marce. W jednych samochodach jest to łatwiejsze, w innych trudniejsze. Niektóre można zaprogramować na stole bez obecności pojazdu, jednak w większości przypadków potrzebny jest czarodziej z laptopem i odpowiednim sprzętem. Do niektórych pojazdów jest potrzebny dedykowany tester oraz specjalistyczna wiedza i umiejętności. Do niektórych potrzebny jest dostęp online z bazą i kontem co kosztuje krocie. Niektóre sterowniki ABS mają przypisany sterownik do bloku hydraulicznego, i nie można założyć samego sterownika. Kłopoty się piętrzą, a im więcej kłopotów, tym mniej ludzi może lub się tego podjąć.
  3. Wymiana sterownika u osoby z doświadczeniem. Jest to rozwiązanie, które pozwala uzyskać kompromis w przypadku kiedy twoja pompa jest uszkodzona trwale i nie nadaje się do naprawy, lub gdy usterka nie jest do końca jasna (zdarza się) i jedynym rozwiązaniem jest podłożenie innej części. W wielu przypadkach zostaniesz odpowiednio pokierowany, aby cały problem się zakończył pozytywnym rozwiązaniem
     

Kilka pytań i odpowiedzi na nie, które na przestrzeni lat zadawali klienci:

  1. Ile trwa naprawa? 


Naprawa trwa od 24-72 godzin w zależności od nakładu pracy oraz skomplikowania usterki. Pamiętaj, to tylko elektronika, nie wszystko jest jasne od początku i naprawa może się przedłużyć.
 

  1. Czy na naprawę otrzymam gwarancję?
     

Tak, otrzymasz 12 miesięcy gwarancji na usterkę, którą usuwamy.
 

  1. Czy wystarczy wysłać sam sterownik ABS czy muszę demontować całą pompę?
     

W przypadku kiedy zgłasza tylko usterka wewnętrzna, wystarczy sam sterownik. Jeżeli zgłasza błąd silnika pompy oraz błąd wewnętrzny, musisz wysłać całą pompę (Sprawdź drogi czytelniku przed demontażem pompy czy odpowietrzniki można odkręcić, żeby nie było kuku) Powód jest prosty. Zużyty silnik pompy może powodować zakłócenia, co prowadzi do uszkodzeń płyty głównej oraz złych interpretacji usterki przez tester diagnostyczny.
 

  1. Czy mogę dostarczyć część osobiście?
     

Tak, możesz dostarczyć część osobiście. Biuro jest czynne od 9:00 do 16:00, od poniedziałku do piątku. Zadzwoń wcześniej i upewnij się że ustalimy koszty oraz termin wizyty najlepszy dla nas wszystkich abyś otrzymał swoją część najszybciej jak to możliwe.
 

  1. Czy mogę wam podstawić całe auto?
     

Wybacz drogi czytelniku, na chwilę obecną nie jest możliwe, abyśmy się kompleksowo zajęli twoim samochodem. Nie posiadamy bezpiecznego, zamkniętego placu z miejscem na Twój samochód. Jeżeli jednak masz wątpliwości co do zakładu w którym się znalazłeś, to współpracujemy w okolicy z kilkoma zakładami w okolicy, którym można powierzyć czynności warsztatowe. Umówimy indywidualnie termin tak, abyś był bez auta możliwie jak najkrócej.
 

  1. Czy po naprawie muszę coś programować, kodować?
     

Nie musisz dokonywać programowania twojego sterownika ponieważ nie ingerujemy w oprogramowanie, a sterownik ABS dostajesz z powrotem swój. Nie zdarzyła nam się nigdy sytuacja, w której po naprawie klient musiał programować sterownik na nowo. Może jednak zajść konieczność adaptacji podstawowych czujników, czyli czujnika kąta skrętu, czujnika siły hamowania oraz czujnika położenia wokół osi pionowej (tzw YRS). Nie wynika to jednak z tego, że twój sterownik jest naprawiany, lecz ze specyfiki układu. Pozbawiony zasilania przez dłuższy czas oraz podłączany na stanowisku testowym moduł zwyczajnie może zgubić te wartości.

  1. Mam do was daleko, czy wykonacie naprawy na miejscu?

Na miejscu, na poczekaniu nie. W ciągu dnia tak. W większości przypadków. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Weź ze sobą rodzinę, psa, papugę. Nad morze jest 40 minut drogi od nas. Latem zjesz zbyt drogiego gofra, a w zimę twój pies może zrobić kupę na plaży bez dziwnych komentarzy obcych ludzi, a my w tym czasie uleczymy Twój zepsuty sterownik. Pamiętaj jednak że do naszych rąk musi trafić uszkodzony sterownik, a nie cały samochód. Taka usługa jest też dodatkowo płatna, ponieważ musimy zostawić inne naprawy, i Klienci wysyłkowi dostaną swoje części później. Przede wszystkim musisz do nas zadzwonić na infolinię pod numer 790 111 113 i wszystko uzgodnić. I zjawić się rano o 8:00. Już po południu odbierzesz sprawną część.
 

  1. Dlaczego naprawa kosztuje tyle, skoro na popularnym portalu ogłoszeniowym pompa kosztuje 200 zł?
     

Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w innym artykule na stronie.

Pamiętaj!! Samochody są dziś zbyt skomplikowane, aby robić naprawy w ciemno. Jest zbyt wiele usterek, aby na czuja wydawać pieniądze. Szanuj swoje pieniądze i wykonaj diagnostykę komputerową.


 

=============================================

Drugi, ale nie wiem czy coś z tym robić coś dodawać, bo nie za bardzo mam pomysł jak to opisać inaczej.

Jak ustrzec się przed błędami wewnętrznymi ABS, Czy to jest w ogóle możliwe? Profilaktyka, nie naprawa.

Zaświeciły się kontrolki ABS, pojechałeś do speca, i on Tobie mówi, że jest błąd wewnętrzny trzeba wymieniać pompę albo naprawiać. A Ty się zastanawiasz.. Czy mogłem temu zapobiec? Teraz tyle pieniędzy do wydania, czy zrobiłem coś źle? 

Na usterkę wewnętrzną sterownika ABS oraz na inne błędy ma wpływ wiele czynników, ale nie do konca sie tego możesz ustrzec. Pamiętaj, że jest narażony na drgania, skoki temperatur, wilgoć. Ty też byś zachorował gdybyś pracował w takich warunkach. Druga rzecz jest taka, że niektóre marki cierpią na błędy wewnętrzne sterownika ABS a inne nie. Sposób używania samochodu ma tutaj spory wpływ, ale nie jest aż tak istotny. Kilka rzeczy ma wpływ na taki stan rzeczy konstrukcja płyty, jakość instalacji elektrycznej oraz oprogramowanie. Właściciele np. aut japońskich praktycznie nie spotykają się z czymś takim, jak błędy wewnętrzne. Wynika to z faktu, że projektant oprogramowania napisał je w sposób bardziej odpowiedni dla danego komputera, projektanci układu użyli elementów wytrzymujących odpowiednie obciążenie nawet w przypadku niedoskonałej instalacji elektrycznej, inna jakość lutów, inny skład cyny, inne umieszczenie modułu w samochodzie itp itd. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu taka usterka powstanie, najprawdopodobniej będzie konieczność wymiany pompy na inną.

Jak już wiemy sterownik ABS zbiera informacje z czujników. Te czujniki też pracują w złych warunkach. Złe warunki pracy np. zaśniedziałe przewody, korozja obciążają elementy wykonawcze sterownika. Potrzeba więcej energii, więcej prądu, więcej pracy na to, aby odpowiednio szybko przetwarzać te informacje. Wyobraź sobie że wstajesz rano i bolą cię plecy, a musisz znieść sąsiadce lodówkę z 3 piętra a windy nie ma. Zniesiesz ją ale będziesz wykończony, i jedyne co będziesz chciał to położyć się do łóżka. A wczoraj przecież stuknęła dopiero 30.. I tak samo jest ze sterownikiem, zaśniedziałe styki obciążają pracę pompy tak samo jak pracę każdego innego modułu.

Płyn hamulcowy i jego rozwodnienie ma też swój niemały udział. Nowy płyn hamulcowy ma słomkową barwę i temperaturę wrzenia 230 stopni (DOT4). Zawodniony płyn to już 155 stopni. Spora różnica. W sytuacji awaryjnej może być kluczowa. Woda w płynie hamulcowym powoduje, że układ się przegrzewa, co z kolei znowu - wpływa na to, jak długo nasza pompa będzie działać bezawaryjnie.

Kontakt z nami

Masz problem ze sterownikiem w swoim aucie? Zadzwoń

+48 790 111 113