Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

Okrężna 21, 84-200 Wejherowo, godziny pracy: 9-16, godziny pracy infolinii: 9-21 +48 790 111 113

Ewolucja i rola systemów hamulcowych Continental w strategii Future Brake System (FBS)

15/06/2025

Firma Continental, jako główny, międzynarodowy dostawca części zamiennych i technologii dla przemysłu motoryzacyjnego, konsekwentnie od wielu lat rozwija swoje systemy hamulcowe, wpisując je w nadrzędną strategię "Future Brake System" (FBS). FBS to kompleksowa wizja, której celem jest zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa, efektywności i zdolności do autonomicznej jazdy w pojazdach przyszłości. 

Kluczowymi aspektami FBS są: integracja komponentów, redukcja masy, szybka i precyzyjna reakcja, optymalizacja dla pojazdów elektrycznych (rekuperacja) oraz, co najważniejsze, wbudowana redundancja dla systemów jazdy autonomicznej. Historia systemów hamulcowych Continental, od wczesnych modułów ABS/ESC po zaawansowane rozwiązania „brake-by-wire", pokazuje, że dla niemieckiego producenta priorytetem jest ciągły rozwój dostarczanych systemów hamulcowych. 

Wczesne generacje ABS/ESC 

To na przykład MK20 wprowadzony do masowej produkcji w 1995 roku czy MK60, który w 2000 roku zyskał miano najlżejszego sterowanego układu hamulcowego na świecie. Początkowe moduły były kluczowymi krokami w ewolucji elektronicznych systemów stabilizacji (ESC/ESP). Charakteryzowały się tym, że były oddzielnymi jednostkami sterującymi zaworami hydraulicznymi i współpracowały z tradycyjnymi, fizycznie oddzielnymi serwami oraz pompami hamulcowymi. Nie były to jeszcze systemy "One-Box" ani „brake-by-wire" w nowoczesnym rozumieniu, ale stanowiły fundament technologiczny dla przyszłych, bardziej zintegrowanych rozwiązań. 

Kluczowe generacje w ramach strategii FBS

Continental MK100 (wprowadzenie na rynek od 2011 roku)

MK100 to modułowy i wszechstronny system ABS/ESC, który jest wykorzystywany w wielu współczesnych pojazdach. Jest to nadal oddzielna jednostka ECU, współpracująca z tradycyjnym serwem i pompą hamulcową. Charakteryzuje się szybkim przetwarzaniem danych (dzięki dwukrotnie większej pamięci EEPROM w porównaniu np. do modelu MK61) i precyzyjną reakcją. W pełni wspiera większość zaawansowanych systemów ADAS i efektywnie zarządza rekuperacją energii. Jego elastyczność i skalowalność pozwoliły na szerokie zastosowanie w różnych segmentach rynku (np. system MK100 MAB dla motocykli). Co ważne, moduły bazujące na MK100 (np. MK100 HBE - Hydraulic Brake Extension) mogą być wykorzystywane do tworzenia redundantnych systemów hamulcowych, co jest kluczowe dla zaawansowanej jazdy autonomicznej.

Continental MK C1 "One-Box" (wprowadzenie na rynek od 2016 roku)

To przełomowy system, który rozpoczął erę "One-Box" i technologii "brake-by-wire" w masowej produkcji. MK C1 "One-Box" integruje serwo hamulcowe, pompę hamulcową i moduł ABS/ESC w jednej, kompaktowej jednostce. Dzięki konstrukcji „brake-by-wire" sygnał z pedału hamulca jest przetwarzany elektronicznie, co pozwala na błyskawiczne (ok. 150 ms) i precyzyjne budowanie ciśnienia hamowania. System ten jest zoptymalizowany pod kątem rekuperacji energii (umożliwiając 100% odzysku) w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, redukuje masę pojazdu (o ok. 30%) oraz zapewnia jednolite odczucie pedału. Jest idealnie przystosowany do wspierania zaawansowanych systemów ADAS, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), adaptacyjny tempomat (ACC) i systemy ochrony pieszych.

Continental MK C2 (wprowadzenie do seryjnej produkcji w 2022 roku)

MK C2 to najnowszy i najbardziej zaawansowany przedstawiciel strategii FBS, reprezentujący kierunek "true brake-by-wire". Jest to również system typu "One-Box", ale z jeszcze wyższym stopniem integracji i minimalnym mechanicznym połączeniem pedału hamulca z układem hydraulicznym (poza ścieżką awaryjną). Oferuje najszybsze przetwarzanie danych (dzięki Multi-Logic - jest wyposażony w dwie płytki drukowane i dwa procesory), najwyższą precyzję i dynamikę sterowania. Jest w pełni zoptymalizowany dla pojazdów elektrycznych, zapewniając niezwykle płynne przejścia między hamowaniem elektrycznym a ciernym. Kluczową cechą MK C2 jest wbudowana elektroniczna redundancja, co czyni go podstawowym elementem wyposażenia pojazdów autonomicznych poziomu SAE 3 i wyżej, gwarantując bezpieczne hamowanie nawet w przypadku awarii głównego komponentu. Odczucie pedału jest w pełni programowalne i stałe, bez pulsacji. 

Mamy poczucie dumy, że jesteśmy na czele produkcji przyszłości układów hamulcowych. Wiemy, że produkty, które tworzymy, pomagają zapewnić ludziom bezpieczeństwo każdego dnia. Dzięki MK C2 jesteśmy przygotowani do tego, aby mieć taki sam wpływ na przyszłe generacje pojazdów i rozwijać nasz zespół w trakcie tego procesu” - powiedział David Jones, dyrektor produkcji w Continental.

MK C2 wnosi znaczący wkład w bezpieczną, dynamiczną i ekologiczną jazdę (z redukcją emisji CO2 o 5 g na km), dzięki w 100% wydajnemu hamowaniu regeneracyjnemu. Ze względu na swoje zalety, to właśnie MK C2 będzie stanowić główny kierunek ewolucji przyszłego FBS.

Redundancja systemów hamulcowych 

W kontekście wysoce zautomatyzowanej jazdy (HAD) i jazdy autonomicznej (L3+), bezpieczeństwo wymaga redundantnych systemów hamulcowych. Oznacza to, że w pojeździe muszą znajdować się dwie niezależne lub współpracujące jednostki sterujące hamowaniem, zdolne do przejęcia kontroli w razie awarii jednej z nich. Przykładem takiego rozwiązania, potwierdzonym przez Continental, jest konfiguracja, gdzie główny moduł MK C1 "One-Box" współpracuje z modułem bazującym na MK100 (np. MK100 HBE), tworząc system awaryjny (fall-back level), który może zapewnić hamowanie i bezpieczne zatrzymanie pojazdu, nawet w przypadku awarii pierwotnego systemu hamulcowego. Mogą one działać w trybie kooperacyjnym lub przejmować pełną kontrolę w razie awarii. Zaawansowany model MK C2 idzie o krok dalej, integrując redundancję w ramach jednej jednostki.

Podsumowując, niemiecka firma Continental, poprzez ciągły rozwój i integrację technologii w seriach MK100, MK C1 „One-Box" i MK C2, konsekwentnie dąży do realizacji swojej wizji Future Brake System, zapewniając coraz wyższy poziom bezpieczeństwa, efektywności i przygotowania na erę pełnej autonomicznej mobilności.

CECHA / MODUŁ

Continental MK100

Continental MK C1 "One-Box"

Continental MK C2

Początek wprowadzenia 

Od 2011 roku

Od 2016 roku

Od 2022 roku

Architektura

Moduł ABS/ESC

ECU oddzielnie,

współpracuje z

tradycyjnym serwem i

pompą hamulcową.

Zintegrowany system "One-Box": Serwo, pompa, moduł ABS/ESC w jednej jednostce.

Wysoka integracja "One-Box" i "True Brake-by-Wire": Wszystkie funkcje zintegrowane, min. mech. połączeń.

Rodzaj sterowania hamowaniem

Hydrauliczne z

zaawansowanym

elektronicznym

sterowaniem.

Elektromechaniczne "Brake-by-Wire" (BBW): sygnał elektryczny, ciśnienie generowane elektrycznie.

Pełne elektromechaniczne "Brake-by-Wire": Pedał całkowicie odseparowany, sterowanie w pełni elektroniczne.

Wymiary i waga

Kompaktowy, lżejszy

niż starsze

generacje.

Znacząco bardziej kompaktowy i lżejszy (ok. 30% redukcji wagi).

Najbardziej kompaktowy i najlżejszy.

Szybkość procesora/reakcji

Szybkie

przetwarzanie

danych, precyzyjna

reakcja.

Bardzo szybkie narastanie ciśnienia (ok. 150 ms).

Najwyższa precyzja i dynamika sterowania.

Wsparcie dla ADAS

Pełne wsparcie dla

większości

zaawansowanych

ADAS.

Idealnie przystosowany do ADAS, w tym AEB, ACC.

Kluczowe i niezbędne dla najbardziej zaawansowanych ADAS i jazdy autonomicznej (L3+).

Zarządzanie rekuperacją (pojazdy EV/HEV)

Dobre zarządzanie

rekuperacją.

Umożliwia 100% rekuperacji energii hamowania.

Zoptymalizowane, niezwykle płynne przejścia.

Redundancja (dla autonomii)

Standardowo brak wbudowanej elektronicznej redundancji.

W połączeniu z innymi modułami (np. MK100 HBE) tworzy redundantne układy dla HAD.

Wbudowana elektroniczna redundancja – kluczowa cecha dla bezpieczeństwa w pojazdach autonomicznych.

Odczucie pedału hamulca

Liniowe, programowalne, zmniejszona pulsacja podczas interwencji ABS.

Jednolite i

programowalne

odczucie pedału.

W pełni programowalne, stałe odczucie, brak pulsacji podczas interwencji ABS/rekuperacji.

Wpisuje się w koncepcję FBS?

Tak, jako

wszechstronna i

modułowa platforma

dla obecnych ADAS.

Tak, jako pionierskie rozwiązanie "One-Box" i "brake-by-wire".

Tak, jako esencja i przyszłość strategii FBS


 

Firma ECUPARTNER zajmuje się wysyłkową naprawą elektroniki samochodowej. Specjalizujemy się również w naprawie zaawansowanych systemów hamulcowych niemieckiego producenta Continental. Jesteśmy doświadczonym i wyszkolonym zespołem — znamy się na najnowocześniejszych układach i technologiach stosowanych w systemach generacji FBS. Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu lub zgłoszenia usługi naprawy online. 

Kontakt z nami

Masz problem ze sterownikiem w swoim aucie? Zadzwoń

+48 790 111 113