Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

Okrężna 21, 84-200 Wejherowo, godziny pracy: 9-16, godziny pracy infolinii: 9-21 +48 790 111 113

Naprawa ABS – kiedy i dlaczego należy naprawić układ antyblokujący?

24/09/2025

Układ ABS (Anti-Lock Braking System) to jeden z kluczowych systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach. Jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania, co znacząco zwiększa kontrolę nad pojazdem, skraca drogę hamowania na śliskiej nawierzchni i umożliwia zachowanie sterowności w awaryjnych sytuacjach.

Jednak, podobnie jak każdy skomplikowany układ, ABS może się zużywać, ulegać awariom, wymagać konserwacji lub naprawy. Poniżej przedstawiam, kiedy warto zgłosić się do serwisu, jakie są typowe objawy uszkodzeń, jakie elementy ulegają awarii.

Kiedy ABS wymaga naprawy?

Pierwszym i niezbędnym sygnałem, że układ ABS wymaga uwagi, jest świecąca kontrolka ABS na desce rozdzielczej. Inne sytuacje, w których powinieneś zgłosić się do warsztatu:

    • Gdy podczas hamowania pedał hamulca zachowuje się nietypowo - jest miękki, zapada się głębiej niż zwykle lub jego skok jest dłuższy niż zazwyczaj.
    • Jeśli samochód traci stabilność podczas hamowania, zwłaszcza na mokrej, błotnistej, oblodzonej nawierzchni; układ ABS winien pomóc w utrzymaniu toru jazdy.
    • Gdy czujesz pulsowanie pedału hamulca nawet przy mniej gwałtownym hamowaniu; objaw może wskazywać na nieprawidłowości w układzie ABS - w takim przypadku najczęstszą przyczyną są uszkodzone czujniki prędkości w kole lub tzw koronek.
  • Auto podczas jazdy ściąga na którąś ze stron - oznacza to zablokowane koło (po dotknięciu ręką jest zdecydowanie cieplejsze od pozostałych) lub brak siły hamowania na co najmniej jednym kole.
  • Nie można odpowietrzyć układu hamulcowego.
  • Po naciśnięciu pedału hamulca auto musi zatrzymać się do 0, po odczekaniu dopiero można jechać dalej.
  • Kontrolki ABS i/lub ESP zapalają się losowo lub świecą stale – to wyraźny sygnał usterki, którego nie można ignorować.
  • gdy diagnostyka komputerowa (np. skaner OBD) wskazuje błędy związane z czujnikami prędkości kół lub modułem sterującym układu ABS.

Dlaczego układ ulega awariom?

Do typowych przyczyn należą:

  • uszkodzone lub zabrudzone czujniki prędkości kół,
  • problemy z pierścieniami impulsowymi,
  • przerwy w instalacji elektrycznej, korozja przewodów,
  • awaria modułu sterującego lub pompy hydraulicznej.

Co grozi przy zignorowaniu problemu?

Jazda z niesprawnym ABS-em oznacza:

  • ryzyko poślizgu i utraty kontroli nad pojazdem,
  • problemy podczas przeglądu technicznego,
  • gorsze działanie systemów powiązanych (np. ESP) - brak działania systemów powiązanych, w nowszych pojazdach problemy z aktywnym tempomatem, w starszych pojazdach nie działa ekonomizer, nie pokazuje prędkości pojazdu

Podsumowanie

ABS to jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Ignorowanie awarii zwiększa ryzyko kolizji i generuje wysokie koszty naprawy. Dlatego warto działać od razu - diagnostyka i naprawa w specjalistycznym serwisie, takim jak EcuPartner.pl, to inwestycja w bezpieczeństwo i spokój za kierownicą.

Kontakt z nami

Masz problem ze sterownikiem w swoim aucie? Zadzwoń

+48 790 111 113