Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

Okrężna 21, 84-200 Wejherowo, godziny pracy: 8-16, godziny pracy infolinii: 8-21 +48 790 111 113

Co robić, gdy zaświeci kontrolka ABS?

09/07/2024
Zapalone kontrolki ABS i ESP w Skodzie, Volkswagenie, Audi, Seacie - ogólny widok liczników

Sygnał, którego nie wolno lekceważyć

Czy kontrolka ABS sygnalizuje coś ważnego? Tak. Od sprawnego działania układu ABS zależy skuteczność hamowania na wszystkich nawierzchniach, nie tylko na śniegu czy lodzie. ABS powiązany jest z układem ESP, który zapobiega utracie przez samochód przyczepności podczas skręcania. Bez ABS i ESP łatwo o utratę kontroli nad pojazdem. Brak ABS oznacza więc brak bezpieczeństwa jazdy. Nie wolno tego lekceważyć.

Zapalające się kontrolki ABS, ESP i hamulca ręcznego na desce rozdzielczej samochodu VAG: Skody, Volkswagena, Audi lub Seata

Kiedy wyłącza się ABS?

ABS nie może być „lekko” czy „trochę niesprawny”. Jest to system, który stale się kontroluje i po wykryciu nieprawidłowego działania wyłącza się. O tym właśnie informuje kontrolka ABS na desce rozdzielczej. Dalsza jazda jest możliwa, ale nie w pełni bezpieczna. Niektóre samochody przechodzą w tryb awaryjny, który pozwala tylko na wolną jazdę. Konieczna jest naprawa.

 

Od czego zacząć naprawę?

ABS może wyłączyć się z wielu powodów. Naprawę zacząć więc trzeba od zdiagnozowania problemu. Pierwszy krok to podłączenie komputera diagnostycznego, w który wyposażony jest prawie każdy serwis samochodowy. Niestety, wiąże się z tym pierwszy wydatek – od 50 do 150 zł. Warto go jednak ponieść, gdyż pozwoli on uniknąć kosztownego działania w ciemno. Po odczytaniu kodu błędu zlecamy naprawę. Co w układzie ABS może się zepsuć? W większości przypadków dochodzi do usterki mechanicznej lub zlokalizowanej w instalacji elektrycznej. Jej usunięcie jest więc na ogół możliwe w serwisie, w którym samochód się znajduje. Często chodzi o trudności z odczytaniem prędkości któregoś z kół. Czujniki prędkości kół znajdują się w piaście i czytają prędkość z pierścienia, zwanego koronką. Należy sprawdzić, czy części te nie są uszkodzone lub skorodowane. Warto też wymienić czujnik – koniecznie na nowy, oryginalny. Komputer diagnostyczny może też sygnalizować błąd pompy ABS lub jej sterownika. Niestety, wobec takiej awarii serwisy samochodowe są zwykle bezradne. Mogą zaproponować tylko wymianę pompy i sterownika. Nowa pompa czy choćby sam sterownik są drogie. Używane są niepewne. Pozostaje naprawa. Najlepiej naprawa w Ecupartner.

Sterownik pompy ABS ATE MK100, stosowany w samochodach wielu marek, m.in. Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Ford, Renault, Volvo i in.

Kiedy skontaktować się z Ecupartner?

Na naprawę lub regenerację pompy ABS i jej sterownika warto zdecydować się po całkowitym wykluczeniu prawdopodobieństwa, że zepsuty jest inny element układu. W typowej sytuacji, gdy chodzi o brak odczytu prędkości z jednego koła, do przeprowadzenia jest prosty test krzyżowy. Polega on na wypięciu wtyczki czujnika uszkodzonego koła i połączeniu jej dwoma długimi przewodami z czujnikiem koła z przeciwnej strony. Gdy sterownik jest sprawny, powinien pojawić się prawidłowy odczyt obracania się uszkodzonego koła. Brak takiego odczytu daje pewność, że sterownik wymaga naprawy. Oczywiście, gdy możemy wykluczyć uszkodzenie instalacji między sterownikiem a czujnikiem. Błąd może dotyczyć także pompy. Ecupartner specjalizuje się m.in. w regeneracji pomp i naprawach sterowników ABS producentów: ATE, Bosch i TRW. Producenci ci są dostawcami pomp do seryjnych samochodów prawie wszystkich marek. Na czym polega regeneracja i naprawa pompy lub sterownika pompy ABS w konkretnym samochodzie, wyjaśniamy w innych artykułach na naszej stronie.

Sterownik pompy ABS ATE MK100 po zdemontowaniu z pompy - widać osobną sterownik z gniazdami i pompę z czujnikami

Co po naprawie?

Do awarii elementów elektronicznych w samochodzie na ogół nie dochodzi samoistnie. Winna jest jakaś usterka mechaniczna lub zaniedbanie w obsłudze. Często przyczyną uszkodzenia sterownika ABS są zanieczyszczenia w układzie hamulcowym. Zwykle jest to rdza, pochodząca z przewodów hamulcowych. Gromadzi się ona w niebezpiecznej ilości, gdy za rzadko wymieniany jest płyn hamulcowy. Dlatego przy okazji naprawy pompy lub sterownika zalecamy wymianę tego płynu i odpowietrzenie układu. Warto też skontrolować sprawność pozostałych elementów układów ABS i ESP, w tym instalacji elektrycznej. Gdy tego nie zaniedbamy, będziemy mogli cieszyć się długą jazdą bez kolejnej awarii.

Kontakt z nami

Masz problem ze sterownikiem w swoim aucie? Zadzwoń

+48 790 111 113